Методичні рекомендації щодо організації літнього оздоровлення дітей дошкільного віку

Літо – час оздоровлення дітей. Використати цей період необхідно дбаючи про повноцінне загартування повітрям, сонцем і водою. Ці природні чинники треба задіювати помірковано, не забуваючи про основні вимоги до загартувальних процедур: системність, послідовність, регулярність, урахування стану здоров’я та емоційного ставлення дитини до оздоровчих процедур.

Чим ще ми маємо наповнити літнє дозвілля дошкільників? Доречно, щоб це були ігри, розваги, спостереження, праця в природі, загартувальні процедури, пішохідні переходи, спортивні свята. Цікавими для дітей будуть лялькові вистави, концерти, вікторини, інсценівки, драматизації казок, у яких вони будуть брати безпосередню участь. Вихователь має потурбуватися про різноманітність вражень і знань, які отримають малюки за три місяці літа.

Загартувальні процедури

Загартування повітрям

повітряні ванни в приміщенні (діти мають їсти, гратися і спати в теплу погоду при відчинених вікнах);

повітряно-сонячні ванни (на прогулянках, які організовують кожного дня по два рази. Проводити прогулянки слід за будь-якої погоди. При загартуванні повітрям дуже важливо правильно одягати дитину – відповідно до сезону і погоди, щоб забезпечити їй вільну рухливість і необхідний тепловий комфорт. У теплі дні організовують ігри середньої рухливості, щоб діти не перегрівалися);

сон на повітрі (якщо є умови);

Загартування водою

обтирання (починати загартування водою можна з вологого обтирання (1-2 хвилини) спочатку з рук, шиї. Далі обтирати до пояса, потім ноги. Температура води від +32ْС, +28ْС до +22ْС, +20ْС.

обливання (Загартуванню сприяє обливання стоп – як самостійна процедура і в комплексі з ходінням босоніж по підлозі, холодному та гарячому піску. Після прогулянки також можна обливати ноги дітей нагрітою на сонці водою з поліетиленових пляшок);

купання ( у гумових басейнах, встановлених на майданчиках, у відкритих водоймах разом з батьками);

ходьба по вологому килимку, змоченому в сольовому розчині.

Загартування сонцем

Дітям рекомендується короткотривале перебування на сонячній ділянці. Вкрай обережно сонячні ванни призначаються дітям від 1 до 3 років.

Перші сонячні ванни треба приймати при температурі повітря не нижче +18°С. Тривалість їх не повинна перевищувати 5 хвилин (далі додавати по 3-5 хвилин, поступово доводячи до години).

Загорати часто, але нетривало.

Кращий час для засмаги: у середній смузі – 9-13 і 16-18 годин; на півдні – 8-11 і 17-19 годин.

Приймати сонячні ванни найкраще ранком, коли повітря особливо чисте і ще не занадто пекуче, а також ближче до вечора, коли сонце хилиться до заходу.

Не рекомендується загоряти безпосередньо перед їжею і відразу після неї. Сонячні ванни можна приймати через 30-40 хвилин після сніданку, а закінчувати не менш ніж за годину до чергового прийому їжі.

Абсолютним протипоказанням до проведення сонячних ванн є температура повітря +30 ْС.

Після сонячних ванн, а не до них, дітям призначають водні процедури. Попередити переохолодження дитячого організму.

Не перебувати на сонці в повній нерухомості.

Уникати сильного опромінення голови. Для попередження перегріву та сонячного удару дітям обов’язково надівати білу панаму або хусточку.

Уникати загорання під сильним вітром.

Краще загорати в лісі, саду, біля річки.

Заняття з фізичної культури

Влітку, як і взимку заняття складається з трьох частин, але при його проведенні необхідно кожного разу враховувати стан погоди і в залежності від того збільшувати або зменшувати навантаження.

Влітку заняття з фізкультури мають відрізнятися динамічністю, швидкою зміною діяльності. Вихідні положення не повинні бути стабільними, раз і назавжди закріпленими за даними вправами, їх треба частіше змінювати.

Ранкова гімнастика

Влітку ранкову гімнастику обов’язково проводити на повітрі.

У теплу погоду діти мають виходили на гімнастику в трусиках і майках, по можливості, босоніж.

Структура ранкової гімнастики влітку залишається незмінною.

У залежності від погоди змінюється темп проведення вправ, а інколи вихідні положення.

Ігри

спортивні (бадмінтон, городки, з елементами футболу, з елементами баскетболу).

рухливі (ігри з ходьбою, бігом, рівновагою; з повзанням і лазінням; з киданням і ловлею предметів; зі стрибками; на орієнтування у просторі).

Рухливі ігри на свіжому повітрі слід проводити щодня:
o
під час ранкового прийому – одна-дві гри малої та середньої рухливості;
o
на прогулянках у першу і другу половину дня – на кожну планується не менше трьох-чотирьох ігор різної рухливості при цьому першу гру розпочинають через 10-15 хвилин після початку прогулянки, коли діти дещо адаптуються до погодних умов, а останньою проводять малорухливу гру;
o
увечері (після 17.00-18.00) – одна-дві гри малої та середньої рухливості.
o
Під час літньої спеки ігри з бігом або стрибками доцільно організовувати у другій половині дня, у затишку.
o
При поясненні гри не можна садовити або ставити дітей обличчям до сонця. Сонце заважає дітям бачити вихователя, і вони погано сприймають пояснення і показ рухів у грі.

рольові (згідно з вимогами програми, атрибути виносити на майданчик);

народні (згідно з вимогами програми, атрибути виносити на майданчик).

Спортивні свята

Орієнтовна тематика свят така:

„Літо, здрастуй”.

„Свято козаків”.

„Зліт юних туристів”.

„Естафети з перепонами”.

„День здоров’я”.

Літні „Малі Олімпійські ігри” (для дітей старшого дошкільного віку).

Проводиться протягом тижня:
o
Понеділок – відкриття Малих Олімпійських ігор, крос;
o
Вівторок – змагання зі стрибків у довжину з розбігу;
o
Середа – змагання з метання малих м’ячів на дальність;
o
Четвер – змагання зі стрибків у висоту з розбігу;
o
П’ятниця – змагання з велокросу. Закриття Малих Олімпійських ігор.

Розваги

„День захисту дітей”;

„Ми – пожежники”;

„Ввічливість і чемність”;

„Козацькому роду нема переводу”;

„Свято Івана Купала”;

„Літні народні обряди”.

Конкурси

„Маленькі архітектори” (будови з піску);

„Юні художники” (малюнки на асфальті);

„Заспіваймо, друзі пісню”;

„Кличемо друзів у танок”;

„Міс Дошкільнятко”;

„Найкмітливіший”;

„У світі поезії”.

Бесіди

„Про народу іграшку”;

„Про етикет”;

„Що нам літо принесло?”

„про художників”;

„Моя сім’я”;

„Про музичні інструменти”;

„Лагідне слово душу гріє”.

Вікторини

„У світі казок”.

„Упізнай казкового героя”.

„Що ми знаємо про етикет”.

„Вгадуємо пісні з мультфільмів”.

Драматизації

Драматизації казок за програмою згідно з віком дітей.

Експериментально-пошукова діяльність

„Досліди з водою і повітрям”

Дослід „Бульбашки”. Опустити один кінець трубочки у воду, а через інший кінець видувати повітря. Діти мають пояснити, що відбувається, чому?

Дослід „Тоне чи ні”. Запропонувати дітям кинути у воду камінець, потім мочалку. Пояснити, що сталося, чому?

Дослід „Хризантема”. Зробити з паперу трубочки. Один кінець розрізати на тоненькі смужки. Занурити у воду розрізаний кінець трубочки. Що відбувається зі смужками під водою? На що вони схожі? Чому вони спливають? Витягнути трубочки з води. Що відбулося, чому?

Дослід „Вода, що не виливається”. Набрати повну коробочку води, згори покласти аркуш паперу, перевернути коробочку догори дном. Що сталося? Чому? (Пояснення: повітря тисне на папір і притискає його до коробочки).

Дослід „Як швидше вилити воду із пляшки”. Наповнити водою по дві пляшки. Спробувати вилити воду з пляшок. Одну з них тримати нерухомо шийкою донизу, а другу можна нахиляти, трясти, обертати. З якої пляшки вода виллється швидше? (Пояснення: вода з пляшки, що рухається виливається швидше, тому, що її місце займає повітря, що надходить ззовні).

Праця

на городі;

на майданчику;

на квітнику;

допомога молодшим дітям.

Самостійна художня діяльність

виготовлення поробок з природного матеріалу (каміння, мушлі, листя, гілочки, шишки, насіння);

виготовлення поробок з використанням круп (манка, пшоно, гречка, рис тощо);

малювання піском і клеєм;

рельєфні малюнки (для фарби: вода, сіль, крохмаль, гуаш);

конструювання з паперу (орігамі);

малювання вугіллям;

пластилінове малювання;

малювання нитками;

Рекомендована література
1.
Дубогай О. Оздоровлення дошкільнят, або Канікули влітку / О.Д. Дубогай, Н.В. Маковецька, Н.В. Погребняк. – Запоріжжя: ТОВ „ЛІПС” ЛТД, 2005. – 228 с.
2.
Дубогай О. Фізкультура як складова здоров’я та успішного навчання дитини. – К.: Вид. дім „Шкільний світ”: Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128 с.
3.
Іванченко В.Г. Таємниці народного загартування. – М., 1991. – С. 31.
4.
Традиційні і нетрадиційні методи оздоровлення дітей. Матеріали конф.– Дубна, 1992. – С. 115.
5.
Фомина А.И. Физкультурные занятия и спортивные игры в детском саду: Пос. для восп. – 2-е изд., дораб. – М.: Просвещение, 1984. – 159 с.